loading...
رایحه ی حضور
امیرحسین خدایاری بازدید : 320 جمعه 27 دی 1392 نظرات (0)

نمازهاى مستحبى قسمت هفتم

نماز استغفار
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: ((چون روزى ات کم شود و کارت به پراکندگى گراید، حاجتت را به درگاه حق ببر و نماز استغفار را ترک مکن . نماز استغفار دو رکعت است ؛ در هر رکعت ، حمد و سوره قدر را بخوان و بعد از قرائت پانزده بار بگو: ((استغفر اللّه )) و بعد به رکوع که رفتى آن را ده بار بگو و مثل نماز جعفر، نماز را تمام کن که همه کارهایت – ان شاء اللّه – به اصلاح آید!)).

 


 نماز توبه
اول غسل کن و وضو بگیر و چهار رکعت نماز بخوان . در هر رکعت ، یک مرتبه حمد، سه مرتبه سوره توحید و یک مرتبه معوذتین (فلق و ناس ) را بخوان و بعد از نماز، هفتاد مرتبه استغفار و ختم به : لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم بکن و بعد از بگو:

 یا عزیز یا غفار اغفرلى ذنوبى و ذنوب جمیع المؤ منین و المؤ منات فان لایغفر الذنوب الا انت 

پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: نیست هیچ بنده اى از امت من که این عمل را انجام دهد، مگر اینکه منادى از آسمان ندا کند: اى بنده خدا عملت را از سر بگیر که توبه تو مقبول است و گناه تو آمرزیده شده است ! فرشته دیگر صدا کند از زیر عرش ، اى بنده ! مبارک باد بر تو و اهل تو و ذریه تو. دیگرى صدا کند دشمنان تو از تو راضى خواهند شد در روز قیامت . و دیگرى صدا کند که اى بنده ما با ایمان مى میرى و دین از تو گرفته نخواهد شد و قبر تو گشاده و منور خواهد شد. دیگرى صدا کند که اى بنده پدر و مادر تو از تو خشنود خواهند شد اگر چه غضبناک بوده باشند و پدر و مادر و ذریه تو بخشیده خواهند شد و خودت در دنیا و آخرت در وسعت روزى خواهى بود.

حضرت جبرئیل (علیه السلام ) ندا مى کند: من وقت مرگت با ملک الموت مى آیم و به تو مهربانى مى کنم . صدمه نمى زند به تو اثر مرگ و روح تو به آسانى از بدنت خارج مى شود. عرض کردند: یا رسول اللّه ! اگر کسى این عمل را در غیر ذى القعده به جا آورد، چطور مى شود؟ فرمود: همان طور است که وصف کردم و فرمودند: این کلمات را جبرئیل در معراج به من یاد داد.
نماز استغاثه به حضرت فاطمه (علیها السلام )
روایت شده است که هر گاه حاجتى دارى ، دو رکعت نماز به جا آور و پس از سلام ، سه مرتبه تکبیر بگو و پس از تسبیحات حضرت فاطمه (علیها السلام ) به سجده برو، یکصد مرتبه بگو: یا مولاتى یا فاطمة اءغیثینى و جانب راست صورت را بر زمین بگذار و صد مرتبه همان را تکرار کن . باز هم به سجده برو و صد مرتبه بگو و حاجت خود را یاد کن ، که به خواست خداوند حاجتت برآورده مى شود.(
 نماز استغاثه
وقتى خواستى بخوابى ، نزد خود ظرف آب تمیزى بگذار و رویش را بپوشان و هنگامى که براى نماز شب بیدار شدى ، سه جرعه از آن بنوش و با بقیه آن وضو بگیر و رو به قبله ، اذان و اقامه بگو و دو رکعت نماز به هر سوره اى که خواهى ، بخوان . در رکوع و بعد از آن و در سجده اول و بعد از آن و در سجده دوم و بعد از آن ، در هر یک بیست و پنج مرتبه بگو: یا غیاث المستغیثین . در رکعت دوم نیز مثل رکعت اول ، آن را انجام بده و بعد از سلام رو به آسمان کن و سى مرتبه بگو: من العبد الذلیل الى المولى الجلیل . سپس حاجتت را بخواه که برآورده مى شود، ان شاء اللّه .
نماز براى حاجت خیلى مهم
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: ((چون حاجت مهمى داشتى ، سه روز پشت سر هم روزه بگیر؛ چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه . در روز جمعه غسل کرده لباس نو بپوش و به بالاترین اتاق هاى خانه برو و دو رکعت نماز بخوان . پس دست به آسمان بردار و بگو: خداوندا! به درگاه تو روى نیاز آورده ام ، چون مى دانم که تو یگانه و بى نیازى و جز تو کسى بر حاجت من توانایى ندارد!))
نماز براى طلب عفو
هر گاه در خود احساس سستى و بى میلى (به عبادت ) پیدا کردى ، نماز عفو بخوان و آن دو رکعت است ؛ در هر رکعت ، یک بار حمد و یک بار سوره قدر بخوان بعد از آن پانزده بار بگو: ((رب عفوک رب عفوک )). در رکوع نیز همین را ده بار بگو و نماز خود را مانند جعفر تمام کن .
 نماز براى رفع وسوسه
از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده است که بر هیچ مؤ منى چهل روز نمى گذرد، مگر این که گرفتار وسوسه مى شود؛ پس دو رکعت نماز خوانده و از آن به خدا پناه برد. حضرت آدم (علیه السلام ) به خداوند از حدیث نفس ‍ شکایت کرد، جبرئیل نازل شد و گفت : ((لا حول و لا قوة الا بالله )) آدم (علیه السلام ) آن را گفت و حدیث نفس از او برطرف شد و این اصل نزول جمله ((لا حول و لا قوة الا بالله )) است .
 نماز رفع غم و هم
از حضرت امام رضا (علیه السلام ) روایت شده است که دو رکعت نماز بخوان و در هر رکعت بعد از حمد، سیزده بار سوره قدر را بخوان . چون فارغ شدى سجده کن و بگو:

 اللهم یا فارج الهم و کاشف الغم و مجیب دعوة المضطرین و رحمن الدنیا و رحیم الاخرة صل على محمد و آل محمد وارحمنى رحمة تطفى بها عنى غضبک و سخطک و تغنینى بها غما سواک . بعد گونه راست را بر زمین بچسبان و بگو: یا مذل کل جبار عنید و یا معز کل ذلیل و حقک قد بلغ المجهود منى فى اءمر کذا ففرج عنى .

پس گونه چپ را به زمین چسبانده و بگو مانند آن را، بعد به سجود برگرد و مانند آن را بگو، خداوند غم او را فرج دهد و حاجت او را روا کند.

 

 نماز یارى خواستن
از امام صادق (علیه السلام ) حدیث است که هر وقت خواهى وضوى کامل بگیر و دو رکعت نماز بخوان و بعد از گونه هایت را بر زمین بنه و چند مرتبه بگو: ((یا رباه )) که نفست تمام شود و بعد بگو: ((اى آن که عاد و ثمود را هلاک کردى و پیش از آن قوم نوح را که راه ظلم و طغیان سپردند و مؤ تکفه را که به راه هوى و هوس رفتند، نابود ساختى و عذاب آنها را فرا گرفت ! اگر فلان کس در این کارى که با من کرد نسبت به من ظالم است مهلتش را سر آور و درباره او حکمى به کار ببر! اى اءقرب الاقربین !))
 نماز براى ازدیاد روزى
از نبى اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) روایت شده است که دو رکعت نماز بخوان ، در رکعت اول ، سوره حمد یک بار، سوره کوثر سه بار و در رکعت دوم ، حمد یک بار و معوذتین هر کدام سه بار خوانده شود.
 نماز طلب فرزند
از امیرالمؤ منین (علیه السلام ) نقل است که اگر از خدا فرزند مى خواهى ، وضوى کاملى بگیر و دو رکعت نماز خوب بخوان و بعد از آن به سجده برو و هفتاد و یک بار ((استغفر اللّه )) بگو! سپس با همسرت آمیزش کن و بگو: ((خداوندا! فرزندى به من بده که نام پیغمبر تو محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) را بر او نهم !)) خداوند به او فرزندى خواهد داد.
 نماز پدر براى فرزند
چهار رکعت مى باشد که در رکعت اول ، سوره حمد یک بار و ده بار بگوید: ((ربنا واجعلنا مسلمین …))؛ خداوندا! مرا تسلیم خود قرار بده و از ذریه ما امتى مسلمان پدید آور و مناسک به بنما و توبه ما را بپذیر که تو، بخشنده و مهربانى !))
در رکعت دوم نیز یک حمد و ده بار: رب اجعلنى مقیم الصلوة و من ذریتى ربنا و تقبل دعاه ربنا اغفر و لوالدى و للمؤ منین یوم یقوم الحساب  خوانده مى شود.
در رکعت سوم ، حمد یک بار خوانده و سپس ده بار گفته مى شود: ربنا هب لنا من اءزواجنا و ذریاتنا قرة اءعین واجعلنا للمتقین اماما.
همچنین در رکعت چهارم ، یک حمد خوانده و ده بار گفته مى شود: ((رب اءوزعنى )) خداوندا توفیقم ده که نعمتهایى را که به من و والدینم داده اى شکرگزارى کنم و عمل صالحى که موجب خشنودى تو باشد به جا آورم ، ذریه مرا به اصلاح آور! من به تو باز مى گردم و من از مسلمین مى باشم .
بعد از سلام نماز ده بار آیه ۷۴ از سوره فرقان باید خوانده شود.

منبع : www.namaz.weblogg.ir

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
دوش گفتم ای نماز ای نـور دین
ای ستون دین اسـلام مبین
از چه فرمودســت خـــلاق ودود
رحــمت حق از تــو می آید فرود
از تو شیطان ترسناک وهایل است
بی تو اصل هر عبادت باطل است
با تو من در انجــمن ما می شود
پشـت شیطان زین نمط تا می شود
از چه در هــنگامه یـوم الحساب
از تو می گردد سر آغاز حــساب
گفت :نور چشم احمد(ص)بـــوده ام
انبیا را آخــرین فـرمــوده ام
مرز بیـن کفــر و دین را حایلم
معــنی خـیر العمل را شاملم

مدیر وبسایت : امیرحسین خدایاری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما نماز خود را چگونه می خوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 124
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 104
  • بازدید ماه : 282
  • بازدید سال : 2,252
  • بازدید کلی : 28,787