loading...
رایحه ی حضور
امیرحسین خدایاری بازدید : 321 پنجشنبه 04 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

اثرات خواندن نماز شب از دیدگاه امام رضا (ع) 


در کتاب «فقه الرضا» آمده است که: 

«حافظوا علی الصلاة اللیل، فانها حرمة الرب، تدر الرزق و تحسن الوجه و تضمن رزق النهار و طولوا الوقوف فی الوتر؛ فانه روی: من طول الوقوف فی الوتر، قل وقوفه یوم القیامة؛ بر نماز شب و تهجد، مراقبت و مداومت کنید؛ زیرا که نماز شب، احترام به ساحت اقدس پروردگار است؛ آن موجب افزایش روزی می‏گردد و چهره‏ها را زیبا می‏سازد و رزق آن روز را ضمانت می‏کند. در نماز وتر درنگ و وقوف بسیار کنید؛ زیرا که در حدیث آمده است که: هر کس در نماز وتر خود، درنگ بسیار کند، وقوف و درنگ او در محشر و روز قیامت، اندک خواهد گشت».


ای خوشا آن دل که پرتوگاه اوست‏

ساحت آن در، گذار راه اوست‏

ای خوش آن دل دو زلف جان‏پذیر

بر در و دیوارش افشاند عبیر

خوشتر آن صاحبدلی کاندر طلب‏

منتظر باشد در دل روز و شب‏

در «عیون اخبار الرضا» آمده است که از امام رضا علیه‏السلام پرسیدند: از چه رو شب زنده‏داران مؤمن، خوش سیماتر از دیگران‏اند؟

فرمود: «لانهم خلوا بربهم، فکساهم من نوره؛ به جهت این که آنان با پروردگار خویش خلوت می‏کنند و خداوند آنان را، با جامه‏ای از نور پوشانده است».

چه شده است ما را که با دانستن این همه فضایل و ارزش‏های «نماز شب»، باز در خماری خواب سیاه، گرفتاریم؟ چه شده است، ما را که قساوت دل را از حد گذرانده‏ایم و از قافله‏ی عاشقان، غافل و عقب مانده‏ایم؟ زهی روسیاهی! زهی بیچارگی! زهی نادانی! و چه خوب گفته است، صاحب «ارشاد القلوب» احوال ما درماندگان را که:

«ای برادر! شب و روز بیهوده نمی‏گذرد؛ بلکه از گذشتنش، نقص به عمر آدمیان وارد می‏شود و این شب و روز، ساعت و لحظاتی است. پس اگر به لهو و لعب پرداختی و گفتی: لحظه‏ی دیگر به ذکر و نماز مشغول می‏شوم (؟!) بدان که روز را به غفلت گذرانیده‏ای و هرگاه شب فرارسد و تو همه‏ی آن را به خواب رفتی، از جمله‏ی آن کسانی هستی که در شب و روز، هیچ خیری در او نیست و هرکس چنین باشد مردنش بهتر است از زنده بودنش؛

زیرا قلبش مرده است و هر کس قلبش مرده باشد، خیری در حیات بدان او نیست. ای برادر! بیدار باش که بیشتر عمرت در غفلت و خواب گذشت و غنیمت بدان باقیمانده‏ی عمر خود را و قیامت را فراموش مکن تا عاقبت به خیر باشی...

ای برادر! هوشیار باش و تلافی کن آنچه را که از تو فوت شده است. بسیار بر خود گریه کن به خاطر این که موفق نمی‏شوی که به پروردگارت توجه کنی و به سوی او روی آوری.

عتاب کن نفس اماره‏ی خود را و قبول نکن عذرهایش را در ترک بیداری در شب؛ زیرا عذرهایش همه دروغ است و اگر رنج بیداری یک ساعت از شب را به خود هموار سازی، به یک راحت و نعمتی همیشگی خواهی رسید؟».

شد گاه وصل دلدار، قم ایها المزمل‏

آمد زمان دیدار، قم ایها المزمل‏

وقت سفر رسیده، یعنی سحر رسیده‏

بیدار باش بیدار، قم ایها المزمل‏

در خلوت شبانه، با دلبر یگانه‏

نجوا بود سزاوار، قم ایها المزمل‏

(حسن‏زاده‏ی آملی)

نمونه‏ی کامل شب زنده‏داران و نماز شب خوان‏ها، حضرت علی بن موسی الرضا علیه‏السلام است. ابراهیم بن عباس می‏گوید:

«کسی را ندیدم که از علی بن موسی الرضا علیه‏السلام برتر باشد. هرگز به کسی جفا نمی‏نمود، سخن کسی را قطع نمی‏کرد، خواسته‏ی افراد

را بی‏جواب نمی‏گذاشت، هیچ‏گاه پاهایش را مقابل کسی دراز نمی‏کرد و در حضور کسی تکیه نمی‏داد.

در شب کم می‏خوابید و اکثر شب‏ها تا سحرگاه بیدار بود. کار نیک و صدقه‏ی پنهانی را بسیار دوست می‏داشت و نوعا چنین کارهایی را در شب تاریک انجام می‏داد». .

هم‏چنین درباره‏ی آن حضرت آمده است:

«همیشه با وضو بود و شب‏ها به عبادت می‏پرداخت. وضو می‏گرفت و نماز می‏خواند و مقدرای استراحت می‏کرد. در پی این استراحت کوتاه، دیگر باره برمی‏خواست و وضو می‏گرفت و به نماز شب می‏ایستاد و باز هم اندک استراحتی می‏کرد. سپس برمی‏خاست و تا صبح همین گونه بود؛ یعنی، تا صبح مشغول عبادت و مناجات بود. بعد از این که نماز صبح را در اول وقت می‏خواند به سجده می‏رفت و سر برنمی‏داشت تا آفتاب بلند می‏شد».

منبع : www.ghatreh.com

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
دوش گفتم ای نماز ای نـور دین
ای ستون دین اسـلام مبین
از چه فرمودســت خـــلاق ودود
رحــمت حق از تــو می آید فرود
از تو شیطان ترسناک وهایل است
بی تو اصل هر عبادت باطل است
با تو من در انجــمن ما می شود
پشـت شیطان زین نمط تا می شود
از چه در هــنگامه یـوم الحساب
از تو می گردد سر آغاز حــساب
گفت :نور چشم احمد(ص)بـــوده ام
انبیا را آخــرین فـرمــوده ام
مرز بیـن کفــر و دین را حایلم
معــنی خـیر العمل را شاملم

مدیر وبسایت : امیرحسین خدایاری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما نماز خود را چگونه می خوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 124
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 129
  • بازدید ماه : 307
  • بازدید سال : 2,277
  • بازدید کلی : 28,812